Unikatowa taca w stylu Art Deco własnoręcznie wykonana przez jednego z najwybitniejszych  projektantów metaloplastyki polskiej 1 poł. XX w. Henryka Grunwalda.
Jest to wyjątkowy obiekt, klasy muzealnej, jednostkowy, unikatowy.

Taca „GOŚCINNOŚĆ” została wykonana własnoręcznie przez Henryka Grunwalda w latach 30-tych. o czym świadczy sygnatura, którą artysta stosował wyłącznie na obiektach, które sam wykonał w tym okresie.
Taca wykonana z walcowanej i trybowanej blachy białego metalu.

Na tacy widnieje interesująca humorystyczna inskrypcja starannie wygrawerowana, a w centralnym polu znajduje się wizerunek kroczącego górala z Beskidów.

Patrząc na treść inskrypcji, nieformalny, obiekt ten mógł być swego rodzaju prezentem dla kogoś zaprzyjaźnionego z samym artystą.
Treść inskrypcji: „GOŚCINNOŚĆ JEST JAK RYBA PO TRZECH DNIACH CUCHNIE. I CÓŻ CI Z TEGO ŻE U CIEBIE GOSZCZĄ OPIJĄ, OBIEDZĄ I ŚCIANY CI OSZCZĄ. ŚWINIA I GOŚĆ NIGDY NIE MA DOŚĆ”

Tego typu tace Grunwald wykonywał z okazji różnych często oficjalnych wydarzeń. Oferowane były jako nagrody.
Niezmiernie mało obiektów autorstwa Grunwalda z lat 30-tych. zachowało się do naszych czasów. Tym bardziej prezentowana taca jest godna uwagi dla każdego kolekcjonera polskiego rzemiosła artystycznego w stylu Art Deco.

Biały metal, walcowany, trybowany, grawerowany, polerowany.
Sygnowany w dwóch miejscach przy uchwytach.
Stan bardzo dobry, taca pokryta patyną (można ją spokojnie wyczyścić wówczas nabierze blasku zbliżonego do wyrobów platerowanych)
Wymiary: 32,5 x 50,5 cm.

Henryk Grunwald (1904-1958) początkowo uczył się rysunku u Adama Rychtarskiego, następnie, po roku studiów prawniczych na Uniwersytecie Warszawskim, przeniósł się do Szkoły Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1924-1929 studiował pod kierunkiem profesorów Miłosza Kotarbińskiego, Karola Tichego, Karola Stryjeńskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego. W latach 1927-1930 i 1933-1935 pracował w macierzystej uczelni jako asystent, a w latach 1929-1930 przebywał w Paryżu na stypendium Funduszu Kultury Narodowej. Od 1935 był związany jako rysownik satyryczny ze „Szpilkami“, kontynuując tę współpracę również po wojnie. Zajmował się malarstwem, rysunkiem, grafiką oraz medalierstwem i rzemiosłem artystycznym (złotnictwo, metaloplastyka). Wystawiał na pokazach zbiorowych od 1928, indywidualnych od 1930. Od 1935 był znany głównie jako oryginalny twórca form zdobniczych w metalu. Wykonał wiele prac w tej dziedzinie dla budynków użyteczności publicznej, m.in. siedziby MSZ w Pałacu Brühlowskim (1936-1937). W II wojnie światowej stracił niemal cały swój dorobek. Po wojnie kontynuował twórczość w dziedzinie zdobnictwa, projektując metalowe elementy dekoracji wnętrz (kinkiety, świeczniki, kraty, zasłony na grzejniki, balustrady itp.) dla Urzędu Rady Ministrów (1949-50), Belwederu (1955), Filharmonii Narodowej (1957), ambasad polskich w Berlinie i Pekinie (1957-59) i in. Za swe prace był wielokrotnie nagradzany, np. w 1947 Złotym Krzyżem Zasługi za projekt dekoracji Grobu Nieznanego Żołnierza. Pod koniec życia wrócił do malarstwa, tworząc głównie pejzaże. Zajmował się również twórczością literacką (poezje, wspomnienia) i krytyką artystyczną.

Cena: 16 000 zł
Darmowa wysyłka kurierska.

Jak kupić?
Proszę o wiadomość email na adres: info@galeriadas.pl
lub telefon: 604 509 950