Unikatowa polska rzeźba przedstawiająca scenę z najważniejszej powieści epoki romantyzmu „Maria” autorstwa Antoniego Malczewskiego z 1825 r.

„Pożegnanie Marii i Wacława”
Terakota, polichromowana na zimno.
Rzeźba według rysunku Elwiro Michała Andriolliego (1836-1893), który wykonał ilustracje do powieści „Maria”.
(Zdjęcie rysunku na końcu zdjęć rzeźby)

Figura wykonana pod koniec XIX w. (lata 1875-1890)

Autorem rzeźby mógł być słynny polski artysta rzeźbiarz Antoni Kurzawa (1842-1898) znany z motywów historycznych, literackich, dramatycznych scen związanych z polską historią i kulturą. Znana jest bowiem rzeźba jego autorstwa przedstawiająca tańczącą parę pt „Mazur” z identyczną podstawą, rzeźba wykonana z tej samej terakoty i polichromowana tą samą techniką przy użyciu podobnej gamy kolorystycznej farb, również niesygnowana.
(Zdjęcie tej rzeźby na końcu zdjęć obiektu – źródło: Polski Dom Aukcyjny Wojciech Śladowski.) 

Rzeźba nie posiada sygnatury.
Stan bardzo dobry.
Rzeźba po niewielkich zabiegach konserwatorskich: naprawiana szyja Husarza oraz pióra na jego szyszaku, ostrogi oraz końcówka płaszcza i karabeli. Innych uszkodzeń nie było.

Wysokość: 43 cm,
średnica podstawy 19,5 cm.

Unikatowy przykład polskiej rzeźby z końca XIX w.
Obiekt klasy muzealnej.
Nie jest znany drugi egzemplarz tej rzeźby. 

Elwiro Michał ANDRIOLLI (1836 Wilno – 1893 Nałęczów) Syn Franciszka, rzeźbiarza i dekoratora. Studiował w moskiewskiej Szkole Rysunku i Rzeźby, pod kierunkiem S. Zaranki. W 1857 roku za „Portret studenta” Akademia Petersburska nadała mu tytuł „niekłassnyj chudożnik”. Dalsze studia podjął w rzymskiej Akademii św. Łukasza, gdzie na konkursie uzyskał srebrny medal. Po powstaniu styczniowym przebywał w Anglii, a następnie w Paryżu gdzie wykonywał ilustracje do czasopism, rzeźbił i rytował. Przebywał na zesłaniu w Wiatce gdzie udzielał lekcji rysunku, malował portrety, obrazy religijne (wykonał malowidła ścienne w miejscowym soborze). Po powrocie do Warszawy zyskał rozgłos jako ilustrator czasopism oraz utworów literackich (m.in. J. Słowackiego, E. Orzeszkowej, A. Malczewskiego). W 1881 roku wykonał popularne do dziś ilustracje do „Pana Tadeusza”. W 1883 roku został zaproszony do Paryża gdzie wykonywał ilustracje do dzieł F. Coopera, T. Gauthiera i W. Szekspira. W latach 1882-1893 skupił się na ilustrowaniu dzieł A. Mickiewicza. Malował także obrazy dla Kościołów. Wiele podróżował, tworzył rysunkowe zapisy swoich wypraw. Rysując posługiwał się ołówkiem lub tuszem i gwaszem.

Antoni KURZAWA (1842 Turza k. Gorlic – 1898 Kraków)  Pochodził z ubogiej wiejskiej rodziny. Jego domorosły talent zwrócił uwagę Mieczysława Weryha-Darowskiego, dzięki któremu Kurzawa rozpoczął naukę rzeźby u Parysa Filippiego w Krakowie. W latach 1863-1869 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych oraz u Franza Bauera w Wiedniu. W początkach lat siedemdziesiątych przebywał we Lwowie, gdzie wspólnie z Julianem Markowskim wykonywał nagrobki na Cmentarzu Łyczakowskim. W latach 1876-1877 kształcił się w Paryżu pod kierunkiem Henri Chapu. Po powrocie z Francji mieszkał i tworzył w Krakowie, a od około 1880 roku w Warszawie, wykonując przy tym wiele zamówień na prowincji.
Oprócz rzeźby sepulkralnej podejmował także tematy inspirowane folklorem oraz światem baśni i historii, znane są jego rzeźby przedstawiające tańce polskie: „Mazur” i „Polonez”.
Najbardziej znanym dziełem Kurzawy jest grupa rzeźbiarska Mickiewicz budzący geniusza poezji, której pierwowzór postał w 1889. W tymże roku artysta nadesłał tę pracę w gipsie na doroczny konkurs Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. Pewny zwycięstwa, załamał się po ogłoszeniu werdyktu jury przyznającego mu dopiero III nagrodę i dokonał desperackiego czynu – wtargnął na wystawę i roztrzaskał własne dzieło. Fakt ten odbił się głośnym echem i komentowany był szeroko w ówczesnej prasie. Z czasem stał się symbolem tragicznych losów niedocenionych artystów. Na dramacie życia Kurzawy, (który zmarł w przytułku dla ubogich) osnutych jest wiele wątków literatury Młodej Polski, m.in. nowela Henryka Sienkiewicza Lux in tenebris lucet.
Artysta wystawiał w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, w Salonie Krywulta, Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, a także we Lwowie i Radomiu.

SPRZEDANE

Jak kupić?
Proszę o wiadomość email na adres: info@galeriadas.pl
lub telefon: 604 509 950